| Kontakt: pzh@pzh.gov.pl

„Jasne jak słońce”, czyli cała prawda o promieniowaniu UV

Z jednej strony powoduje wytwarzanie witaminy D3 w skórze, z drugiej uszkadza włókna kolagenowe, przyspieszając procesy starzenia się. Zbyt duża ekspozycja na promieniowanie UV może powodować szereg bardzo groźnych zmian w organizmie od nowotworów skóry do zaćmy. Tymczasem wiedza na jego temat wciąż daleka jest od ideału.

Z raportu opracowanego na podstawie badań ankietowych nt. promieniowania UV przeprowadzonych przez Narodowy Instytut Zdrowia Publicznego – Państwowy Zakład Higieny (w ramach projektu „Prowadzenie działań informacyjno-edukacyjnych dotyczących uświadamiania ryzyka związanego z nadmiernym narażeniem na promieniowanie ultrafioletowe w ramach zadania 1.2 pkt 6, Kształtowanie środowiska sprzyjającego zdrowiu poprzez prowadzenie działalności edukacyjnej Celu Operacyjnego 4, Ograniczenie ryzyka zdrowotnego wynikającego z zagrożeń fizycznych, chemicznych i biologicznych w środowisku zewnętrznym, miejscu pracy, zamieszkania, rekreacji oraz nauki”) wynika, że osoby młode i rodzice wiedzą stanowczo za mało o źródłach promieniowania UV i jak się przed nim bronić.

31% badanych uczniów i 23,5% badanych dorosłych uważa, że źródłem promieniowania ultrafioletowego jest pracująca kuchenka mikrofalowa, a co czwarty uczeń (24%) i blisko co piąty dorosły (16,8%) są zdania, że są to telefony komórkowe i smartfony. 13% ankietowanej młodzieży wskazała nawet żarówki LED jako źródło promieni UV. Jedynie około 60% ankietowanych dorosłych, korzystających z solariów zwraca uwagę na środki ochronne zalecane podczas korzystania z solarium oraz to, które stosowane regularnie leki lub kosmetyki mogą zwiększać wrażliwość skóry na promieniowanie UV. Z badań wynika również, że pragnienie atrakcyjnego wyglądu wygrywa z wiedzą o zagrożeniu rakiem skóry.

Narodowy Instytut Zdrowia Publicznego- PZH, organizator kampanii edukacyjno-informacyjnej „Jasne jak słońce”, zaprosił do współpracy znanych youtuberów, twórców związanych z innowacyjną aplikacją Tik Tok i blogerów. Kampania potrwa do końca 2018 r. „Mamy nadzieję, że nasze działania i współpraca z ambasadorami kampanii umożliwią dotarcie do ogółu społeczeństwa i pomogą uniknąć przykrych konsekwencji związanych z niewłaściwym opalaniem i korzystaniem z solariów” – podkreślają organizatorzy.

———————-

Źródło: Puls Medycyny

Zdjęcie:

 

Skip to content